ریـیـس قـوه قـضـایـیـه اظــهار داشـت: اصـل ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اَز فرایـض الـهی هـسـت اَز مباحـث روشـن دَر دیـن ماسـت وَ کسـی نمیـتواند دَر آن تردیـد کند.
به گزارش خـبرنگار حـقـوقـی خـبرگزاری دانشـجـویـان ایـران (ایـسـنا)، آیـتالـلـه صـادق آملـیـلـاریـجـانی طـی سـخـنانی دَر «همایـش ملـی قـانون وَ امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر» با اشـاره بِه ایـنکه چـنیـن همایـشـهایـی جــهت نخـسـتیـن بار هـسـت کِه برگزار میـشـود، اظــهار داشـت: براسـاس اصـل هشـتم قـانون اسـاسـی دَر جـمهوری اسـلـامی دعوت بِه خـیـر، امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر وظـیـفهای هـسـت همگانی وَ متقـابلـ؛ یـعنی دولـت نسـبت بِه شــهروندان وَ شــهروندان نسـبت بِه دولـت همیـن وظـیـفه را دارند. همیـن اصـل تصـریـح کرده کِه شـرایـط امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر را قـانون معیـن میـکند.
وی با بیـان ایـنکه دَر صــورتی کِه قـانون نباشـد اصـل هشـتم قـانون اسـاسـی معطـل میـماند، افزود: بحـمدالـلـه مجـلـس محـترم سـعی کرده هـسـت وَ الـان دَر صـحـن علـنی مجـلـس طـرحـی دَر رابطـه با پشــتیـبانی اَز آمران بِه مَشـهور وَ ناهیـان اَز منکر مطـرح اسـت.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه اهمیـت امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر دَر اسـلـام بحـث روشـنی اسـت، اظــهار داشـت: دَر آیـات وَ روایـات متعدد بِه همیـن مسـالـه اشـاره گردیــده اسـت. دَر سـوره آل عمران حـداقـل دو آیـه وجـود دارد کِه بِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر تصـریـح میـکند.
آملـی لـاریـجـانی افزود: بحـث مفصـلـی وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه امر بِه مَشـهور واجـب کفایـی هـسـت یـا عیـنی وَ جـذاب هـسـت کِه امام صـادق (ع) دَر روایـاتی اَز آیـات ۱۰۴ وَ ۱۱۴ سـوره آل عمران دَر همیـن زمیـنه بکارگیـری میـکند.
وی اظــهار داشـت: علـاوه بـر همیـن روایـتی اَز امام باقـر (ع) دَر رابطـه با امر بِه معرف وَ نهی اَز منکر وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر طـریـق انبیـاء وَ فریـضـه عظـیـمی هـسـت کِه دَر صــورتی کِه همیـن فریـضـه انجـام پذیـرد بقـیـه فرایـض هم اقـامه میـشـوند.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه روایـت دیـگری وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه چـه بد قـومی وجــود دارند کِه اَز امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر عیـبجـویـی میـکنند، افزود: اصـل ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اَز فرایـض الـهی اسـت، اَز مباحـث روشـن دَر دیـن هـسـت وَ کسـی نمیـتواند دَر آن تردیـد کند.
آملـیـلـاریـجـانی اظــهار داشـت: براسـاس همیـن روایـات دَر صــورتی کِه کسـی امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر را انکار کند وَ علـاوه بـر همیـن بِه همیـن انکار ملـتزم باشـد اَز کافریـن اسـت. الـبته هَر کدام اَز همیـن قـیـود بحـثهایـی دارند وَ لـازمه همیـن انکار همیـن هـسـت کِه انکار خـدا وَ پیـمغـبر صـورت بگیـرد.
به گزارش ایـسـنا، آملـیـلـاریـجـانی اظــهار داشـت: بَر حـسـب آیـات وَ روایـات ما یـک فریـضـه نورانی دَر اخـتیـار داریـم وَ سـوال ایـنجـاسـت کِه چـرا آنقـدر اَز همیـن فریـضـه نورانی غـفلـت میـکنیـم. مغـرب زمیـن کِه شــامل تفکر لـیـبرالـیـسـت هـسـت همیـن مسـالـه را بَر نمیـتابد.
وی با اشـاره بِه مسـالـه اسـیـدپاشـیـهای قـبـل دَر اصـفهان، اظــهار داشـت: متاسـفانه یـکسـری کشـورهای غـربی تلــاش کردند همیـن موضـوع را بِه امر بِه مَشـهور ونهی اَز منکر ربط بدهند وَ واقـعا همیـن جـفا وَ ظـلـم عجـیـبی هـسـت وَ متاسـفانه اَز آن بدتر همیـن هـسـت کِه بـعضـی اَز رسـانههای داخـلـی نیـز همیـن شــغـل را انجـام دادند.
آملـیـلـاریـجـانی با بیـان همیـن کِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر فریـضـه الـهی اسـت، خـاطـرنشـان کرد: همیـن فریـضـه الـهی ربطـی بِه شــغـل جـنایـتکارانه وَ عمل شـنیـع وَ غـیـر انسـانی ندارد. ما چـرا بایـســتی فضـا را آلـوده کنیـم. مخـصـوصـا الـان کِه یـک طـرح دَر رابطـه با ایــن موضـوع دَر مجـلـس مطـرح اسـت. دَر همیـن فضـا چـرا بایـســتی همیـن شــغـل انجـام شـود.
ریـیـس دسـتگاه قـضـا خـاطـرنشـان کرد: رفتار غـربیـها طـبیـعی هـسـت کِه ضــد نظـام جـمهوری اسـلـامی ایـران سـمپاشـی کنند وَ موضـوع اسـیـدپاشـی را بِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر وصـل کنند کِه الـبته اَز نظـر من همیـن خـود یـک جـنایـت هـسـت کِه مسـائل دیـنی را زیـر سـوال ببریـم.
ریـیـس دسـتگاه قـضـا اظــهار داشـت: جــهت بـعضـی اَز رسـانههای داخـلـی متاسـفم کِه همیـن شــغـل را انجـام میـدهند وَ همیـن ظـلـم بِه نظـام وَ متدیـنیـن بِه نظـام هـسـت کِه دو مسـالـه بیـگانه را بِه هم ربط دهند.
آملـیـلـاریـجـانی ادامه داد: الـبته جـنایـات رخ داده بایـســتی پیـگیـری شـود وَ ما اَز همان آغــاز دسـتورات لـازم را بِه رئیـس دادگسـتری اصـفهان دادهایـم تا تلـاشـهای لـازم را دَر همیـن راسـتا انجـام دهند. علـاوه بـر همیـن همه نیـروهای امنیـتی وَ غـیـره سـعی میـکنند تا آن فرد را پیـدا کنند.
وی با اشـاره بِه موضـوع امنیـت عمومی اظــهار داشـت: همه نظـام بایـســتی پای همیـن قـضـیـه بایـسـتند کِه مردم امنیـت داشـته باشـند. امیـدواریـم همه بِه هوش باشـند وَ خـط وَ ربطـها را تشـخـیـص بدهند وَ راه صـحـیـح را دَر قـبـل گیـرند.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با تاکیـد بَر وجـود مراکزی جــهت امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اظــهار داشـت: امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر آغــاز بایـســتی بِه زبان لـیـن، آرام وَ دوسـتانه انجـام شـود. امر بِه مَشـهور بایـســتی با شـرایـط وَ حـدود وَ علـم بِه همیـن شـرایـط وَ حـدود انجـام شـود نه ایـنکه جــهت انجـام آن مرتکب یـک منکر ســایـر شـود. بِه طـوری کِه بپریـم میــان خـیـابان وَ دَر صــورتی کِه خـانمی حـجـابش بد هـسـت آغـاز کنیـم بِه داد وَ بیـداد کردن.
وی تصـریـح کرد: گزارشـی بِه من دادند کِه براسـاس آن فردی جــهت امر بِه مَشـهور بِه یـک ماشـیـن چـسـبیـده بـوده هـسـت وَ ماشـیـن حـرکت کرده بـوده هـسـت وَ وِی پرت گردیــده بود. همیـن شــغـل چـه لـزومی دارد؟
آملـی لـاریـجـانی اظــهار داشـت: امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر کِه میـخـواهد بِه صـورت قـانون دَر بیـایـد بایـســتی خـتم شـرایـط وَ مراتب اش دَر نظـر گرفته شـود.
وی با اشـاره بِه اخـتلـاف نظـر فقـها درباره ایـنکه آیـا ضـرب وَ جـرح دَر امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر جـایـز هـسـت یـا خـیـر اظــهار داشـت: درباره جـرح، اخـتلـاف نظـر وجـود دارد ولـی بـعضـی اَز فقـها اشـکالـی دَر ضـرب نمی بیـنند، اما عرض من همیـن هـسـت کِه دَر مقـام تقـنیـن اشـکال ندارد کِه قـانون مضـیـق تر باشـد وَ حـتی ضـرب را هم اجـازه ندهیـم کِه اتفاقـا من دیـدم دَر طـرح مَربوط با امر بِه مَشـهور دَر مجـلـس بِه همیـن مسـئلـه دِقـت گردیــده هـسـت وَ غـیـر اَز تذکر لـسـانی را اجـازه ندادهاند.
وی ادامه داد: همیـن امر خـوب هـسـت چـون دَر صـورتی کِه چـنیـن نباشـد دَر فضـای کنونی بِه مجـموعه ای اَز پرونده های قـضـایـی تبدیـل میـشـود.
رئیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه بـعضـی نکات راجـع بِه طـرح امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر قـابل طـرح هـسـت افزود: تقـنیـن دَر همیـن باب نبایـد سـیـاسـی شـود؛ چـون امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر یـک مقـولـه شـرعی هـسـت وَ همه بایـســتی یـاری کنند کِه یـک قـانون روشـن نوشـته شـود.
آملـی لـاریـجـانی با بیـان ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر چـه اَز لـحـاظ حـیـطـه وَ چـه اَز لـحـاظ مراتب، ظـرایـف خـیـلـی دارد افزود: همیـن موارد بایـســتی دَر مقـام قـانون ملـحـوظ شـود. قـانون نویـسـی با کلـمـه فقـها فرق دارد. قـانون یـک امر واحـد جــهت کل کشـور هـسـت وَ بایـســتی بســیـار روشـن وَ شـفاف باشـد.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه تاکیـد کرد کِه دَر رابطـه با تصـویـب قـانون امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر نبایـد تسـرع کرد، هَر چـند کِه گفته اند چـند سـال روی همیـن طـرح شــغـل گردیــده اسـت.
وی با بیـان ایـنکه بخـاطـر طـرح امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر بایـســتی اَز مجـلـس محـترم تقـدیـر کرد، اظــهار داشـت: من میـخـواهم فقـط دو نکته را دَر رابطـه با همیـن طـرح تذکر بدهم . یـکی ایـنکه دَر ماده ۱۷ همیـن طـرح سـتادی قـبـل بیـنی گردیــده کِه مسـئول اجـرای قـانون مذکور، گسـترش وَ ترویـج فرهنگ امر بِه مَشـهور وَ صـدور مجـوز جــهت سـازمان های شــهروندان نهاد درایـن رابطـه اسـت.
وی با بیـان ایـنکه همیـن شـاکلـه اَز سـتاد خـلـاف قـانون اسـاسـی هـسـت اظــهار داشـت: دَر همیـن سـتاد گفته گردیــده یـک نمایـنده تام الـاخـتیـار اَز قـوه قـضـایـیـه وجـود دارد. ما حـسـب قـانون اسـاسـی حـقـیـقـت نداریـم سـتاد تشـکیـل دهیـم وَ اخـتیـاراتی را اَز قـبـل خـودمان بِه همیـن سـتاد بدهیـم. اخـتیـارات دَر قـانون اسـاسـی روشـن هـسـت وَ ما نمی توانیـم وظـایـف دسـتگاه ها را بِه یـک سـتاد بدهیـم وَ بگویـیـم همیـن یـک قـانون اسـت.
وی با بیـان ایـنکه شـورای نگهبان مکرراً بِه سـبک مذکور ایـراد گرفته هـسـت اظــهار داشـت: نظـیـر همیـن امر دَر لـایـحـه پیـشـگیـری اَز وقـوع جـرم یـعنی لـایـحـه ای کِه خـود قـوه قـضـایـیـه آن را تهیـه کرده هم وجـوددارد. ولـی من می گویـم مخـالـف قـانون اسـاسـی هـسـت وَ دَر صــورتی کِه هم با آن موافقـت کردهام بِه خـاطـر مصـلـحـت اسـت.
وی علـاوه بـر همیـن با قـابل ایـراد دانسـتن تعریـف امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر دَر ماده اول طـرح مذکور اظــهار داشـت: ما نبایـد دَر قـانون نویـسـی اَز الـفاظ مجـمل بکارگیـری کنیـم. مثلـا وقـتی اشـرافی گری، بِه یـک عنوان یـک منکر ذکر شـود ممکن هـسـت حـتی کسـی سـوار یـک پژو شـود وَ بگویـند همیـن اشـرافی گری اسـت.
آملـی لـاریـجـانی تصـریـح کرد: دَر صــورتی کِه مسـائل ابهام آمیـز دَر همیـن طـرح وجـود داشـته باشـد کسـی می گویـد من امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر کرده ام وَ دیـگری می گویـد من اشـرافی گری نکردم وَ همیـن باعث بروز اخـتلـافاتی میـشـود.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه اظــهار داشـت: اصـل ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اَز فرایـض الـهی هـسـت اَز مباحـث روشـن دَر دیـن ماسـت وَ کسـی نمیـتواند دَر آن تردیـد کند.
به گزارش خـبرنگار حـقـوقـی خـبرگزاری دانشـجـویـان ایـران (ایـسـنا)، آیـتالـلـه صـادق آملـیـلـاریـجـانی طـی سـخـنانی دَر «همایـش ملـی قـانون وَ امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر» با اشـاره بِه ایـنکه چـنیـن همایـشـهایـی جــهت نخـسـتیـن بار هـسـت کِه برگزار میـشـود، اظــهار داشـت: براسـاس اصـل هشـتم قـانون اسـاسـی دَر جـمهوری اسـلـامی دعوت بِه خـیـر، امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر وظـیـفهای هـسـت همگانی وَ متقـابلـ؛ یـعنی دولـت نسـبت بِه شــهروندان وَ شــهروندان نسـبت بِه دولـت همیـن وظـیـفه را دارند. همیـن اصـل تصـریـح کرده کِه شـرایـط امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر را قـانون معیـن میـکند.
وی با بیـان ایـنکه دَر صــورتی کِه قـانون نباشـد اصـل هشـتم قـانون اسـاسـی معطـل میـماند، افزود: بحـمدالـلـه مجـلـس محـترم سـعی کرده هـسـت وَ الـان دَر صـحـن علـنی مجـلـس طـرحـی دَر رابطـه با پشــتیـبانی اَز آمران بِه مَشـهور وَ ناهیـان اَز منکر مطـرح اسـت.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه اهمیـت امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر دَر اسـلـام بحـث روشـنی اسـت، اظــهار داشـت: دَر آیـات وَ روایـات متعدد بِه همیـن مسـالـه اشـاره گردیــده اسـت. دَر سـوره آل عمران حـداقـل دو آیـه وجـود دارد کِه بِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر تصـریـح میـکند.
آملـی لـاریـجـانی افزود: بحـث مفصـلـی وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه امر بِه مَشـهور واجـب کفایـی هـسـت یـا عیـنی وَ جـذاب هـسـت کِه امام صـادق (ع) دَر روایـاتی اَز آیـات ۱۰۴ وَ ۱۱۴ سـوره آل عمران دَر همیـن زمیـنه بکارگیـری میـکند.
وی اظــهار داشـت: علـاوه بـر همیـن روایـتی اَز امام باقـر (ع) دَر رابطـه با امر بِه معرف وَ نهی اَز منکر وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر طـریـق انبیـاء وَ فریـضـه عظـیـمی هـسـت کِه دَر صــورتی کِه همیـن فریـضـه انجـام پذیـرد بقـیـه فرایـض هم اقـامه میـشـوند.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه روایـت دیـگری وجـود دارد مبنی بَر ایـنکه چـه بد قـومی وجــود دارند کِه اَز امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر عیـبجـویـی میـکنند، افزود: اصـل ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اَز فرایـض الـهی اسـت، اَز مباحـث روشـن دَر دیـن هـسـت وَ کسـی نمیـتواند دَر آن تردیـد کند.
آملـیـلـاریـجـانی اظــهار داشـت: براسـاس همیـن روایـات دَر صــورتی کِه کسـی امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر را انکار کند وَ علـاوه بـر همیـن بِه همیـن انکار ملـتزم باشـد اَز کافریـن اسـت. الـبته هَر کدام اَز همیـن قـیـود بحـثهایـی دارند وَ لـازمه همیـن انکار همیـن هـسـت کِه انکار خـدا وَ پیـمغـبر صـورت بگیـرد.
به گزارش ایـسـنا، آملـیـلـاریـجـانی اظــهار داشـت: بَر حـسـب آیـات وَ روایـات ما یـک فریـضـه نورانی دَر اخـتیـار داریـم وَ سـوال ایـنجـاسـت کِه چـرا آنقـدر اَز همیـن فریـضـه نورانی غـفلـت میـکنیـم. مغـرب زمیـن کِه شــامل تفکر لـیـبرالـیـسـت هـسـت همیـن مسـالـه را بَر نمیـتابد.
وی با اشـاره بِه مسـالـه اسـیـدپاشـیـهای قـبـل دَر اصـفهان، اظــهار داشـت: متاسـفانه یـکسـری کشـورهای غـربی تلــاش کردند همیـن موضـوع را بِه امر بِه مَشـهور ونهی اَز منکر ربط بدهند وَ واقـعا همیـن جـفا وَ ظـلـم عجـیـبی هـسـت وَ متاسـفانه اَز آن بدتر همیـن هـسـت کِه بـعضـی اَز رسـانههای داخـلـی نیـز همیـن شــغـل را انجـام دادند.
آملـیـلـاریـجـانی با بیـان همیـن کِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر فریـضـه الـهی اسـت، خـاطـرنشـان کرد: همیـن فریـضـه الـهی ربطـی بِه شــغـل جـنایـتکارانه وَ عمل شـنیـع وَ غـیـر انسـانی ندارد. ما چـرا بایـســتی فضـا را آلـوده کنیـم. مخـصـوصـا الـان کِه یـک طـرح دَر رابطـه با ایــن موضـوع دَر مجـلـس مطـرح اسـت. دَر همیـن فضـا چـرا بایـســتی همیـن شــغـل انجـام شـود.
ریـیـس دسـتگاه قـضـا خـاطـرنشـان کرد: رفتار غـربیـها طـبیـعی هـسـت کِه ضــد نظـام جـمهوری اسـلـامی ایـران سـمپاشـی کنند وَ موضـوع اسـیـدپاشـی را بِه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر وصـل کنند کِه الـبته اَز نظـر من همیـن خـود یـک جـنایـت هـسـت کِه مسـائل دیـنی را زیـر سـوال ببریـم.
ریـیـس دسـتگاه قـضـا اظــهار داشـت: جــهت بـعضـی اَز رسـانههای داخـلـی متاسـفم کِه همیـن شــغـل را انجـام میـدهند وَ همیـن ظـلـم بِه نظـام وَ متدیـنیـن بِه نظـام هـسـت کِه دو مسـالـه بیـگانه را بِه هم ربط دهند.
آملـیـلـاریـجـانی ادامه داد: الـبته جـنایـات رخ داده بایـســتی پیـگیـری شـود وَ ما اَز همان آغــاز دسـتورات لـازم را بِه رئیـس دادگسـتری اصـفهان دادهایـم تا تلـاشـهای لـازم را دَر همیـن راسـتا انجـام دهند. علـاوه بـر همیـن همه نیـروهای امنیـتی وَ غـیـره سـعی میـکنند تا آن فرد را پیـدا کنند.
وی با اشـاره بِه موضـوع امنیـت عمومی اظــهار داشـت: همه نظـام بایـســتی پای همیـن قـضـیـه بایـسـتند کِه مردم امنیـت داشـته باشـند. امیـدواریـم همه بِه هوش باشـند وَ خـط وَ ربطـها را تشـخـیـص بدهند وَ راه صـحـیـح را دَر قـبـل گیـرند.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه با تاکیـد بَر وجـود مراکزی جــهت امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر اظــهار داشـت: امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر آغــاز بایـســتی بِه زبان لـیـن، آرام وَ دوسـتانه انجـام شـود. امر بِه مَشـهور بایـســتی با شـرایـط وَ حـدود وَ علـم بِه همیـن شـرایـط وَ حـدود انجـام شـود نه ایـنکه جــهت انجـام آن مرتکب یـک منکر ســایـر شـود. بِه طـوری کِه بپریـم میــان خـیـابان وَ دَر صــورتی کِه خـانمی حـجـابش بد هـسـت آغـاز کنیـم بِه داد وَ بیـداد کردن.
وی تصـریـح کرد: گزارشـی بِه من دادند کِه براسـاس آن فردی جــهت امر بِه مَشـهور بِه یـک ماشـیـن چـسـبیـده بـوده هـسـت وَ ماشـیـن حـرکت کرده بـوده هـسـت وَ وِی پرت گردیــده بود. همیـن شــغـل چـه لـزومی دارد؟
آملـی لـاریـجـانی اظــهار داشـت: امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر کِه میـخـواهد بِه صـورت قـانون دَر بیـایـد بایـســتی خـتم شـرایـط وَ مراتب اش دَر نظـر گرفته شـود.
وی با اشـاره بِه اخـتلـاف نظـر فقـها درباره ایـنکه آیـا ضـرب وَ جـرح دَر امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر جـایـز هـسـت یـا خـیـر اظــهار داشـت: درباره جـرح، اخـتلـاف نظـر وجـود دارد ولـی بـعضـی اَز فقـها اشـکالـی دَر ضـرب نمی بیـنند، اما عرض من همیـن هـسـت کِه دَر مقـام تقـنیـن اشـکال ندارد کِه قـانون مضـیـق تر باشـد وَ حـتی ضـرب را هم اجـازه ندهیـم کِه اتفاقـا من دیـدم دَر طـرح مَربوط با امر بِه مَشـهور دَر مجـلـس بِه همیـن مسـئلـه دِقـت گردیــده هـسـت وَ غـیـر اَز تذکر لـسـانی را اجـازه ندادهاند.
وی ادامه داد: همیـن امر خـوب هـسـت چـون دَر صـورتی کِه چـنیـن نباشـد دَر فضـای کنونی بِه مجـموعه ای اَز پرونده های قـضـایـی تبدیـل میـشـود.
رئیـس قـوه قـضـایـیـه با بیـان ایـنکه بـعضـی نکات راجـع بِه طـرح امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر قـابل طـرح هـسـت افزود: تقـنیـن دَر همیـن باب نبایـد سـیـاسـی شـود؛ چـون امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر یـک مقـولـه شـرعی هـسـت وَ همه بایـســتی یـاری کنند کِه یـک قـانون روشـن نوشـته شـود.
آملـی لـاریـجـانی با بیـان ایـنکه امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر چـه اَز لـحـاظ حـیـطـه وَ چـه اَز لـحـاظ مراتب، ظـرایـف خـیـلـی دارد افزود: همیـن موارد بایـســتی دَر مقـام قـانون ملـحـوظ شـود. قـانون نویـسـی با کلـمـه فقـها فرق دارد. قـانون یـک امر واحـد جــهت کل کشـور هـسـت وَ بایـســتی بســیـار روشـن وَ شـفاف باشـد.
ریـیـس قـوه قـضـایـیـه تاکیـد کرد کِه دَر رابطـه با تصـویـب قـانون امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر نبایـد تسـرع کرد، هَر چـند کِه گفته اند چـند سـال روی همیـن طـرح شــغـل گردیــده اسـت.
وی با بیـان ایـنکه بخـاطـر طـرح امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر بایـســتی اَز مجـلـس محـترم تقـدیـر کرد، اظــهار داشـت: من میـخـواهم فقـط دو نکته را دَر رابطـه با همیـن طـرح تذکر بدهم . یـکی ایـنکه دَر ماده ۱۷ همیـن طـرح سـتادی قـبـل بیـنی گردیــده کِه مسـئول اجـرای قـانون مذکور، گسـترش وَ ترویـج فرهنگ امر بِه مَشـهور وَ صـدور مجـوز جــهت سـازمان های شــهروندان نهاد درایـن رابطـه اسـت.
وی با بیـان ایـنکه همیـن شـاکلـه اَز سـتاد خـلـاف قـانون اسـاسـی هـسـت اظــهار داشـت: دَر همیـن سـتاد گفته گردیــده یـک نمایـنده تام الـاخـتیـار اَز قـوه قـضـایـیـه وجـود دارد. ما حـسـب قـانون اسـاسـی حـقـیـقـت نداریـم سـتاد تشـکیـل دهیـم وَ اخـتیـاراتی را اَز قـبـل خـودمان بِه همیـن سـتاد بدهیـم. اخـتیـارات دَر قـانون اسـاسـی روشـن هـسـت وَ ما نمی توانیـم وظـایـف دسـتگاه ها را بِه یـک سـتاد بدهیـم وَ بگویـیـم همیـن یـک قـانون اسـت.
وی با بیـان ایـنکه شـورای نگهبان مکرراً بِه سـبک مذکور ایـراد گرفته هـسـت اظــهار داشـت: نظـیـر همیـن امر دَر لـایـحـه پیـشـگیـری اَز وقـوع جـرم یـعنی لـایـحـه ای کِه خـود قـوه قـضـایـیـه آن را تهیـه کرده هم وجـوددارد. ولـی من می گویـم مخـالـف قـانون اسـاسـی هـسـت وَ دَر صــورتی کِه هم با آن موافقـت کردهام بِه خـاطـر مصـلـحـت اسـت.
وی علـاوه بـر همیـن با قـابل ایـراد دانسـتن تعریـف امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر دَر ماده اول طـرح مذکور اظــهار داشـت: ما نبایـد دَر قـانون نویـسـی اَز الـفاظ مجـمل بکارگیـری کنیـم. مثلـا وقـتی اشـرافی گری، بِه یـک عنوان یـک منکر ذکر شـود ممکن هـسـت حـتی کسـی سـوار یـک پژو شـود وَ بگویـند همیـن اشـرافی گری اسـت.
آملـی لـاریـجـانی تصـریـح کرد: دَر صــورتی کِه مسـائل ابهام آمیـز دَر همیـن طـرح وجـود داشـته باشـد کسـی می گویـد من امر بِه مَشـهور وَ نهی اَز منکر کرده ام وَ دیـگری می گویـد من اشـرافی گری نکردم وَ همیـن باعث بروز اخـتلـافاتی میـشـود.
No comments:
Post a Comment